4 sep 2017

Ännu ett dråpslag mot Stockholms tillväxtmöjligheter

I dag meddelade den statliga Sverigeförhandlingen att förutsättningarna för att genomföra förhandlingsuppdraget om Östlig förbindelse, vägtunneln som skulle binda ihop ringleden runt Stockholms innerstad, saknas. Därmed bekräftas förra veckans besked att Socialdemokraterna sätter huvudstadsregionen på undantag på ett sätt som inte bara kommer vara kännbart för stockholmarna i vardagen, utan som medför betydande samhällsekonomiska kostnader.

Irene Svenonius (M), finanslandstingsråd

Anna König Jerlmyr (M), oppositionsborgarråd

Mats Gerdau (M), ordförande för KSL

Den 4 september 2017

__________________________________________

- Det är bedrövligt att Trafikverkets förslag till nationell plan som lyfter ur Östlig förbindelse leder till att Sverigeförhandlingen inte anser sig kunna fullfölja sitt förhandlingsuppdrag. Sverigeförhandlingens uppgift är att skapa förutsättningar för landets viktigaste trafikinvesteringar. Jag är beredd att, istället för att kasta in handduken, föra samtal med regeringen för att tillföra medel för Östlig förbindelse. Inte minst borde majoriteten i Stockholms stadshus ta strid för stockholmarna och pressa regeringen att skjuta till medel till en fullständig ringled runt staden, säger Irene Svenonius (M), finanslandstingsråd i Stockholms läns landsting.

- Det är uppenbart att Socialdemokraterna inte klarar av sitt ledarskap, vare sig i regeringen eller i Stockholms stadshus. Trots att färska mätningar visar att en majoritet av stockholmarna och av Socialdemokraternas egna väljare vill att Östlig förbindelse byggs klarar inte Stefan Löfven och Karin Wanngård av att fatta de nödvändiga besluten för att trygga regionens långsiktiga utvecklingsmöjligheter. Det krävs ett maktskifte i nästa års val, säger Anna König Jerlmyr (M), oppositionsborgarråd i Stockholms stad.

- Finansborgarrådet Karin Wanngård (S) har ett stort personligt ansvar för att Stockholms stad nu vänder kranskommunerna ryggen. Som ledare i den största kommunen i länet har hon ett särskilt ansvar att se till hela regionens bästa och inte bara till sin egen knappa vänstermajoritet. Och hela regionen skriker verkligen efter bättre framkomlighet, därför är Östlig förbindelse en ödesfråga för regionens utveckling. Det är den länken som saknas för att sluta Ringen, säger Mats Gerdau (M), ordförande för Kommunförbundet Stockholms Län.

Fakta:

Moderaterna i Stockholms stad har i augusti 2017 låtit Demoskop intervjua 4 003 stockholmare. 54 procent av samtliga och 52 procent av Socialdemokraternas väljare svarar att de anser att det är ett bra eller mycket bra förslag att bygga klart ringleden runt Stockholms innerstad genom Östlig förbindelse. Se grafik nedan.

dia

För Irene Svenonius (M)
Caroline Opsahl, pressekreterare
Mail: caroline.opsahl@sll.se