Erik Bengtzboe

Presskontakt Ina Kokalari
ina.kokalari(at)riksdagen.se
072-228 31 91
Jag kommer från Nyköping och är sedan 2014 riksdagsledamot för nya moderaterna i Södermanland samt ledamot av kommunfullmäktige i Nyköping. Jag är utbildningspolitisk talesperson för Moderaterna och ledamot av riksdagens utbildningsutskott.

För Moderaterna är och förblir kvalitet i utbildning prioritering nummer ett. Kunskap, ansträngning och prestationer ska vara viktigare än efternamn och bostadsadress. Det kräver en skola med kunskapsfokus, som ger alla eleverna goda kunskaper, oavsett med vilka förutsättningar man växer upp. Moderaterna kommer därför alltid prioritera reformer för mer kunskap. Skolan ska, och kan, möjliggöra klassresor. Det kräver högre förväntningar, mer undervisningstid med skickliga lärare och ordning och reda i klassrummen.

Bra utbildning är inte bara viktigt för att möjliggöra för människor att forma sitt eget liv, utan det är även så vi bygger svensk konkurrenskraft för framtiden. Med hög kvalitet i grundskola, gymnasium, yrkesutbildningar, på högskola och universitet och i alla andra delar av utbildningssystemet möjliggör vi för svenska företag att hitta den arbetskraft man behöver, och vi gör det möjligt för människor att utvecklas under hela livet.

Jag är övertygad om att fler jobb i växande företag är nyckeln för allt vårt gemensamma, och brinner för att göra det enklare för människor att komma till sin rätt i ett Sverige präglat av frihet, öppenhet och tolerans. Jag tror att skolan är det viktigaste verktyget vi har för att göra det möjligt för fler att kunna stå på egna ben och därmed få chansen att forma sitt eget liv.