Skatter

Skatten är fortfarande för hög för de med lägre inkomster. Ensamstående har en särskilt dålig skattesituation, bland de högsta av OECD-länderna. Sverige har efter regeringens skattehöjningar återigen världens högsta marginalskatter, vilket försämrar förutsättningar för tillväxt. OECD framhåller det som särskilt prioriterat att Sverige sänker marginalskatterna, men regeringen har i stället höjt marginalskatterna. Finansdepartementets Expertgrupp för studier i offentlig ekonomi har konstaterat att vissa hushåll (t.ex. nyanlända) kan förlora ekonomiskt på att någon i familjen faktiskt tar ett jobb.

Det ska löna sig att arbeta och det ska löna sig att ha arbetat.

Våra förslag:

• Fullt finansierade skattesänkningar på arbete. I kombination med ett bidragstak ökar drivkrafterna, och det blir lönsamt, att gå från bidrag till arbete.
  • Jobbskatteavdrag med tyngdpunkt på de med lägre inkomster. Med vår politik får en vanlig barnfamilj över 1000 kronor mer i plånboken varje månad.
  • Höjd brytpunkt på statlig inkomstskatt för ökad tillväxt i en global värld och för att ansträngning ska löna sig.
  • Ett förhöjt, bredare och mer fördelaktigt jobbskatteavdrag för äldre.
  • Sänkt skatt för pensionärer.
Ekonomisk-politisk talesperson
Elisabeth Svantesson
Ekonomisk-politisk talesperson, 2:a vice partiordförande
Integration en fråga som ligger mig varmt om hjärtat och som löpt som en röd tråd, både genom mitt yrkesmässiga och politiska engagemang.
Mer om Elisabeth
Aktuella områden