2 okt 2015

Sänkt skatt för pensionärer och äldre medarbetare

Moderaterna kommer att föreslå en skattesänkning till landets pensionärer på totalt 1,87 miljarder kronor i höstens budgetmotion. Det ska även, redan från 64 års ålder, vara lägre skatt på att arbeta mer - en satsning på 300 miljoner kronor. Anna Kinberg Batra presenterar i dag förslagen i Dagens Nyheter.

- Vår främsta prioritet är att göra det mer lönsamt att arbeta, men det står inte i motsats till att även sänka skatten för Sveriges pensionärer. Det är viktigt att Sverige håller ihop och att människor får vardagen att gå ihop. De skattelättnader vi nu föreslår riktas allra främst till pensionärer med låga inkomster.

- Till skillnad från regeringen satsar vi även på att fler ska kunna ha ett längre arbetsliv. Det ska löna sig att arbeta, såväl för dem som får sitt första jobb som för erfarna medarbetare. Att regeringen straffbeskattar äldre som väljer att jobba längre är helt fel väg för Sverige, säger Kinberg Batra.

Fakta om förslagen:

• För en ensamstående garantipensionär innebär Moderaternas skattelättnad cirka 2 000 kr extra per år.
  • För en pensionär som har en pension på 10 000 kr/mån innebär Moderaternas skattelättnad cirka 3 000 extra per år.
  • Redan från 64 års ålder ska det vara lägre skatt på att jobba mer vilket medför en satsning på 300 miljoner kronor. För en 64-åring som tjänar 25 000 kr/månad innebär detta en skattelättnad på cirka 600 kr/mån.
  • Moderaterna säger nej till regeringens straffskatt på äldre som arbetar, vilken omfattar 1,77 – 1,67 miljarder kronor per år under de kommande fyra åren.

Läs mer här.