Politisk sekreterare till Moderaterna i Staffanstorp

Moderaterna i Staffanstorp styr Staffanstorps kommun genom ett politiskt samarbete med Sverigedemokraterna. Vi har ordförandeposter i kommunens nämnder och bolag.

I Staffanstorp med ca 26 000 invånare är den nära dialogen med människorna central för vår politik. Vår politik syftar till en kontinuerlig förbättring av kommunens verksamheter, ekonomisk effektivitet för skattebetalarna och ett tryggt Staffanstorp.

Moderaterna vill att Staffanstorp ska fortsätta att vara kommunen som kombinerar en framtidstro och en stark utveckling med traditionella värden.

Moderaterna söker nu en politisk sekreterare till kommunen Staffanstorp i sydvästra Skåne.

Arbetsuppgifter

Tjänsten som politisk sekreterare innebär främst att ge stöd åt kommunstyrelsens ordförande att uppnå de politiska målen samt delta i arbetet med den politiska ledningen av kommunen. Tjänsten förutsätter ett nära och dagligt samarbete med kommunstyrelsens ordförande.

Du har ansvar för att ta fram underlag till artiklar och pressinformation, förbereda kommunikationsmaterial, hantera sociala medier samt för att vara rådgivande inom kommunikation. Du fungerar som det dagliga stödet i att svara på motioner, propositioner och andra skrivelser liksom att förbereda och bereda ärenden. Ytterligare en viktig funktion blir att vara behjälplig åt den moderata kommunfullmäktigegruppen.

Som politisk sekreterare ingår även omvärldsbevakning och att du kontinuerligt har uppsikt över olika forum som anses relevanta. Din arbetstid är flexibel och det förkommer även kvälls- och helgjobb.

Kvalifikationer

Som politisk sekreterare tror vi att du har studerat på högskolenivå och har tidigare erfarenhet av en politisk miljö. För tjänsten behöver du ha stor kunskap och erfarenhet av att kommunicera budskap i olika plattformar och ha en god stilistisk förmåga. Vi ser det som meriterande om du tidigare har arbetat med politisk kommunikation eller liknande arbetsuppgifter.

Den här tjänsten är strategiskt viktig för Moderaterna i Staffanstorp och din personlighet är viktig för oss. Du behöver vara självgående i ditt arbete och ha ett gott omdöme. Eftersom tjänsten innebär mycket samverkan och kommunikation behöver du ha god samarbetsförmåga och att du gillar att uttrycka dig både muntligt och skriftligt samt att du är serviceinriktad.

Övrigt

Tjänsten omfattas av Lagen om offentliga politiska sekreterare och gäller under mandatperioden fram till hösten 2022.
Vid frågor om tjänsten, kontakta vårt kommunalråd Christian Sonesson på e-postadress:
christian.sonesson@staffanstorp.se

Ansökan sker via:

Bifoga CV samt personligt brev till christian.sonesson@staffanstorp.se senast den 24 september 2021 (observera ny sista ansökningsdag).