28 feb 2019

Dags att ta fram en utvecklingsstrategi för Östergötlands landsbygd!

När trafik- och samhällsbyggnadsnämnden i Region Östergötland idag sammanträder lägger Jan Owe-Larsson (M), 2:e vice ordförande i nämnden, fram ett skarpt förslag om att främja landsbygdens utveckling i Östergötland.

– Östergötland är ett län med stor landsbygd, ändå saknas en sammanhållen utvecklingsstrategi för länets landsbygd. Det vill Moderaterna ändra på. Vi vill se en tydlig strategi som också möts upp med ett samlat resurspaket, säger Jan Owe-Larsson (M), 2:e vice ordförande, och lägger det som förslag på nämndens bord. Förslaget är dessutom förankrat och diskuterat med organisationen Hela Sverige ska leva Östergötland.

– Vi Östgötamoderater har lagt mycket kraft på att utveckla vår politik för landsbygden. Vi har varit ute i den östgötska myllan, bokstavligt talat, och fått insyn i de problem och möjligheter landsbygden har. Det resulterade bland annat att vi, inför valet i höstas, presenterade 24 förslag för att utveckla landsbygden, fortsätter Jan Owe-Larsson.

– Nu går vi från ord till handling och hoppas den styrande minoriteten ser det som lika angeläget som vi gör att ge landsbygden rätt förutsättningar att utvecklas, avslutar Jan Owe-Larsson.

Nämndinitiativet bifogas i sin helhet.

För mer information, kontakta:

Jan Owe-Larsson, 070-859 24 40