14 jan 2015

Nya arbetsgrupper för politikutveckling

I en intervju i Aftonbladet berättar partisekreterare Tomas Tobé om det arbete för att utveckla Nya Moderaternas politik som nu har inletts.

Sex arbetsgrupper med ledamöter från hela landet kommer att tillsättas, i ett första steg inför höstens partistämma. Till Aftonbladet betonar Tomas Tobé vikten av en aktiv debatt runtom i landet:

– Vi måste få igång en debatt i varenda partiförening i hela Sverige. Vi har haft alldeles för lite av det de senaste åren. Vi måste nu ta oss tid att ha mer politikutveckling. Det kommer kräva en debatt, det kan ibland vara en utmaning att hantera. Men jag tror det är rätt väg för oss.

Tobé konstaterar också att det finns anledning att vara självkritisk:

- Det är uppenbart att väljarna inte tycker att vi har nya svar. Vi tror att det är bra att börja med att vara självkritiska. Om man ska generalisera så tyckte färre i det här valet att vi hade moderna svar när det gäller jämställdhet, klimatutmaningen och frågan kring hur man kombinerar familjeliv och arbete. Vi befinner oss inte i den diskussionen överhuvudtaget. Vi måste bli bäst på att fånga upp det som är samhällsproblemen och sedan prioritera rätt i det.

Läs hela artikeln

Följande områden kommer att vara utgångspunkten för vårt förnyelesearbete:

• Ansvar för ekonomin, fler i arbete och växande företag
  • Stärkt integration i ett öppet Sverige
  • En trygg välfärd – i hela landet
  • Ett modernt arbetsliv, ett jämställt och tolerant Sverige
  • Säkerhet i en orolig tid
  • Trygghet från brott i hela Sverige
Tomas Tobé