5 dec 2017

Moderaternas partitidning blir digital

Inför valåret lanserar Moderaterna Medborgaren.se, en digital version av partiets tidning som fram tills nu bara skickats till medlemmar i pappersform. Sajten innehåller partinyheter, krönikor och aktuella debattartiklar.

Medborgaren gavs ut första gången år 1920, då som månadsblad för Allmänna valmansförbundet. Tidningen produceras internt och kommer nu ut minst fyra gånger per år, men Medborgaren.se ska uppdateras dagligen.

- Intresset för politik ökar ett valår och tempot i debatten skruvas upp. Med en digital partitidning kan vi lyfta dagsaktuella debatter och nyheter när de händer. Det tror jag medlemmar och andra läsare kommer uppskatta, säger Hampus Knutsson som är kommunikationschef för Moderaterna och tillfällig chefredaktör för sidan.

Erik Blom är skribent och redaktör. Han har tidigare bland annat varit reporter på Expressen och politisk chefredaktör för den EU-finansierade nättidningen Ung Press, där Erik ansvarade för den samhällspolitiska bevakningen. Han har även varit ledamot i den av regeringen tillsatta skolkommissionen. Inför valåret kommer en chefredaktör för Medborgaren och Medborgaren.se att rekryteras. Ansvarig utgivare är vice partisekreterare Anders Edholm.

Här kan du läsa Medborgaren.se.