Moderaterna söker teamledare och politiskt sakkunnig för näringsliv och energi till Moderaternas riksdagskansli

Vill du vara med och ta fram nya politiska reformer för att skapa ett starkare näringslivsklimat och bättre förutsättningar för energiförsörjningen? Vill du leda och samordna arbetet inom näringsliv, klimat och trafik tillsammans med andra kvalificerade medarbetare? Vi söker en teamledare och politiskt sakkunnig för näringsliv och energi till moderaternas riksdagskansli.

Rollen

Du kommer att ansvara för ett team med en handfull andra politiskt sakkunniga och politiska sekreterare som tillsammans arbetar med löpande politikutveckling och politisk kommunikation. Ansvarsområdena är näringsliv, energi, trafik, infrastruktur, miljö och klimat. I rollen som politiskt sakkunnig har du ett särskilt ansvar för att tillsammans med moderata företrädare leda utvecklingen av Moderaternas politik inom sakområdet näringslivs- och energifrågor.

Teamledarrollen innebär ett betydande samordningsansvar, men inte personalansvar och lönesättning. I arbetet för att moderat politik får maximalt genomslag är viktiga arbetsuppgifter policyutveckling, framtagning av olika policyunderlag och omvärldsbevakning inom ditt sakpolitiska område.

Din kompetens

Tjänsten förutsätter att du har kunskaper om hur policyarbete bedrivs och har förmåga att utveckla politiska reformer inom ditt sakområde. Du är en god skribent som kan strukturera och författa underlag för behandling av ditt utskott, bedriva politiskt utvecklingsarbete samt ta fram viktiga talepunkter till partiets talespersoner. Du har vidare en god uppfattning om hur man bedriver politiskt kommunikations- och opinionsbildningsarbete.

För tjänsten som politiskt sakkunnig och teamledare förutsätts ett brett samhällspolitiskt intresse och att du delar Moderaternas värderingar. Kännedom om vår sakpolitik är en fördel. Teamledartjänsten förutsätter att du har mångårig erfarenhet av att bedriva policyutveckling, har intresse av att arbeta på ett strukturerat sätt samt är bra på att samarbeta med andra kvalificerade medarbetare. Vi ser positivt på om du har tidigare projektledar- eller chefserfarenhet. Sakkunskap om näringslivsfrågor, företagande, energi och statligt ägda bolag är en fördel. Arbetslivserfarenhet från riksdag och regeringskansli är värdefullt.

Ansökan och om anställningen

Arbetsplatsen är Moderaternas riksdagskansli i Sveriges Riksdag och våra tjänster är på heltid. Arbete utanför kontorstid förekommer.

Samtliga anställningar vid Moderaternas riksdagskansli omfattas av säkerhetsprövning, vilket äger rum före anställning och omfattar en personbedömning samt inhämtande av anställnings- och utbildningsbevis samt referenser. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass enligt 17 § säkerhetsskyddslagen. Säkerhetsklassade anställningar omfattas utöver säkerhetsprövningen, även av registerkontroll.

För anställningen gäller provanställning under sex månader. Vi kommer att lägga extra vikt vid att sökanden har prövats i liknande roller. Tillträdesdag efter överenskommelse.

Frågor om tjänsten besvaras av Anna Pettersson Westerberg, kanslichef, telefon 08-786 54 82.

Fackliga företrädare är Ole-Jörgen Persson, Akademikerföreningen, telefon 073-682 93 33 och Jörgen Sollin, Unionen, telefon 076-834 79 89.

Sänd ditt CV och personligt brev till: jobb@moderaterna.se, som senast den 6 augusti 2019. (Observera ny sista ansökningsdag)