Moderaterna söker teamledare och politiskt sakkunnig för energi och näringsliv

Vill du vara med och ta fram nya politiska reformer för att skapa bättre förutsättningar för energiförsörjningen och ett starkare näringslivsklimat? Vill du leda och samordna arbetet inom näringsliv, klimat- och miljö, energi och trafik tillsammans med andra kvalificerade medarbetare? Vi söker en teamledare och politiskt sakkunnig för näringsliv och energi till Moderaternas riksdagskansli.

Rollen

Du kommer att ansvara för ett team med en handfull andra politiskt sakkunniga och politiska sekreterare som tillsammans arbetar med löpande politikutveckling och politisk kommunikation. Ansvarsområdena är näringsliv, energi, trafik, infrastruktur, miljö och klimat, statliga bolag. I rollen som politiskt sakkunnig har du ett särskilt ansvar för att tillsammans med moderata företrädare att leda utvecklingen av Moderaternas politik inom sakområdet energi- och näringslivsfrågor.

Teamledarrollen innebär ett betydande samordningsansvar, men inte personalansvar och lönesättning. Viktiga arbetsuppgifter som politiskt sakkunnig är att bedriva policyutveckling och ta fram policyunderlag. Du kommer också att ägna dig åt kontinuerlig omvärldsbevakning inom ditt sakpolitiska område. I tjänsten ingår också att författa underlag för behandling av ditt utskott samt ta fram underlag när partiets talespersoner ska uttala sig i media eller något annat offentligt sammanhang.

Din kompetens

Tjänsten förutsätter att du har flerårig erfarenhet av att bedriva policyutveckling, har intresse av att arbeta på ett strukturerat sätt samt är bra på att samarbeta med andra kvalificerade medarbetare. Du är en god skribent som kan strukturera och författa underlag för behandling av ditt utskott. Du har vidare en god uppfattning om hur man bedriver politiskt kommunikations- och opinionsbildningsarbete. Vi ser positivt på om du har tidigare projektledar- eller chefserfarenhet. Sakkunskap om energi- och näringslivsfrågor, företagande, och statligt ägda bolag är meriterande för tjänsten.

Vi söker dig som har flerårig arbetslivserfarenhet. Du får gärna vara nationalekonom eller ha annan liknande relevant kompetens för tjänsten. Erfarenhet från riksdag, regeringskansli, intresseorganisation och myndighet är meriterande. Har du kännedom om vår sakpolitik är det en fördel. Särskild vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Ansökan och om anställningen

Arbetsplatsen är Moderaternas riksdagskansli i Sveriges Riksdag och våra tjänster är på heltid. Arbete utanför kontorstid förekommer.

Samtliga anställningar vid Moderaternas riksdagskansli omfattas av säkerhetsprövning, vilket äger rum före anställning och omfattar en personbedömning samt inhämtande av anställnings- och utbildningsbevis samt referenser. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass enligt 17 § säkerhetsskyddslagen. Säkerhetsklassade anställningar omfattas utöver säkerhetsprövningen, även av registerkontroll.

För anställningen gäller provanställning under sex månader. Vi kommer att lägga extra vikt vid att sökanden har prövats i liknande roller. Tillträdesdag efter överenskommelse.

Frågor om tjänsten besvaras av Anna Pettersson Westerberg, kanslichef, telefon 08-786 54 82.

Fackliga företrädare är Ole-Jörgen Persson, Akademikerföreningen, telefon 073-682 93 33 och Jörgen Sollin, Unionen, telefon 076-834 79 89.

Sänd ditt CV och personligt brev till mejl: jobb@moderaterna.se senast den 2 december 2020.