Moderaterna söker politiskt sakkunnig för migrationspolitik och socialförsäkringar

Vill du vara med och utforma framtidens migrationspolitik? Vi söker en politiskt sakkunnig till moderaternas riksdagskansli som ska arbeta med migrationsfrågor i riksdagens socialförsäkringsutskott.

Rollen

Din uppgift är att tillsammans med moderata företrädare leda utvecklingen av en politik som löser samhällsproblemen inom migrationsområdet och arbeta för att politiken får maximalt genomslag i debatten. Du kommer arbeta nära Moderaternas migrations- och socialförsäkringspolitiska talesperson som också är ordförande i riksdagens socialförsäkringsutskott.

Du kommer att ingå i ett team med andra politiskt sakkunniga och politiska sekreterare som tillsammans med kansliledning arbetar med löpande politikutveckling och kommunikation inom frågor som bland annat spänner över justitie- och civilområdena samt konstitutionsutskottet. Viktiga uppgifter är att bistå Moderaternas riksdagsledamöter i frågor som rör migrationspolitik och socialförsäkringar men också framtagning av olika policyunderlag och kontinuerlig omvärldsbevakning inom ditt sakpolitiska område. I tjänsten ingår också att författa underlag för behandling av ditt utskott, bedriva utvecklingsarbete samt ta fram underlag när partiets talespersoner ska uttala sig i media eller något annat offentligt sammanhang.

Din kompetens

Vi söker dig som har några års arbetslivserfarenhet. Du får gärna vara jurist eller ekonom eller besitta annan liknande relevant kompetens för tjänsten. Sakkunskap om socialförsäkrings- och/eller migrationsfrågor är en fördel.

Arbetet förutsätter att du är kreativ, initiativrik och har förmåga att utveckla politiska förslag inom ditt sakområde. Tjänsten förutsätter också att du är en god skribent. Du måste vidare vara intresserad av frågor som rör politiskt kommunikations- och opinionsbildningsarbete.

Tjänsten som politiskt sakkunnig kräver ett brett samhällspolitiskt intresse. Har du kännedom om moderaternas sakpolitik är det en fördel. Tjänsten förutsätter att du har ett intresse av att arbeta på ett strukturerat sätt samt är bra på att samarbeta med andra kvalificerade medarbetare. Sakkunskap om konstitutionella frågor och juridik i allmänhet är en fördel. Arbetslivserfarenhet från riksdag, regeringskansli, intresseorganisation och myndighet är meriterande. Särskild vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Ansökan och om anställningen

Arbetsplatsen är Moderaternas riksdagskansli i Sveriges Riksdag och våra tjänster är på heltid. Arbete utanför kontorstid förekommer.

Samtliga anställningar vid Moderaternas riksdagskansli omfattas av säkerhetsprövning, vilket äger rum före anställning och omfattar en personbedömning samt inhämtande av anställnings- och utbildningsbevis samt referenser. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass enligt 17 § säkerhetsskyddslagen. Säkerhetsklassade anställningar omfattas utöver säkerhetsprövningen, även av registerkontroll.

För anställningen gäller provanställning under sex månader. Tillträdesdag efter överenskommelse.

Frågor om tjänsten besvaras av Per Claréus, biträdande kanslichef telefon 073-815 25 49.

Fackliga företrädare är Ole-Jörgen Persson, Akademikerföreningen, telefon 073-682 93 33 och Jörgen Sollin, Unionen, telefon 076-834 79 89.

Sänd ditt CV och personligt brev till mejl: jobb@moderaterna.se, som senast den 1 november 2020.