Moderaterna söker politiskt sakkunnig för EU-frågor

Vill du vara med och utforma framtidens EU-politik? Vi söker en vikarierande politiskt sakkunnig till moderaternas riksdagskansli som i huvudsak ska arbeta med EU-frågor. Du kommer dock att ingå i ett team med medarbetare som arbetar integrerat även med försvars- och utrikesfrågor.

Rollen

Din uppgift är att tillsammans med moderata företrädare leda utvecklingen av EU-politiken samt arbeta för att Moderaternas EU-arbete ska får maximalt genomslag i både riksdagen och i samhällsdebatten. Du kommer arbeta nära Moderaternas EU-politiska talesperson.

Du kommer att ingå i ett team med andra politiskt sakkunniga och politiska sekreterare som tillsammans med kansliledning arbetar med löpande politikutveckling och kommunikation. Viktiga uppgifter är att bistå Moderaternas ledamöter i riksdagens EU-nämnd och att bistå Moderaternas riksdagsledamöter i andra EU-politiska frågor. Arbetet inkluderar också framtagning av olika policyunderlag och om kontinuerlig omvärldsbevakning inom ditt sakpolitiska område.

I tjänsten ingår att författa underlag för behandling av EU-nämnden, bedriva utvecklingsarbete samt att ta fram underlag när partiets talespersoner ska uttala sig i media eller något annat offentligt sammanhang.

Din kompetens

Vi söker dig som har några års relevant arbetslivserfarenhet. Du har en akademisk examen.

Arbetet förutsätter att du är kreativ, initiativrik och har förmåga att utveckla politiska förslag inom ditt sakområde. Tjänsten förutsätter också att du är en god skribent. Du måste vidare vara intresserad av frågor som rör politiskt kommunikations- och opinionsbildningsarbete.

Tjänsten som politiskt sakkunnig kräver ett brett samhällspolitiskt intresse. Har du kännedom om moderaternas sakpolitik är det en fördel. Tjänsten förutsätter att du har ett intresse av att arbeta på ett strukturerat sätt samt är bra på att samarbeta med andra kvalificerade medarbetare.

Sakkunskap om EU-frågor, utrikes- och/eller försvarspolitik är en fördel. Arbetslivserfarenhet från riksdag, regeringskansli, eller relevanta internationella organ är meriterande. Särskild vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Om anställningen

Anställningen är tidsbegränsad i form av ett vikariat. Tillträde tidigast den 17 maj 2021 till och med den 10 januari 2022. Arbetsplatsen är Moderaternas riksdagskansli i Sveriges Riksdag.  Arbete utanför kontorstid förekommer.

Samtliga anställningar vid Moderaternas riksdagskansli omfattas av säkerhetsprövning, vilket äger rum före anställning och omfattar en personbedömning samt inhämtande av anställnings- och utbildningsbevis samt referenser. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass enligt 17 § säkerhetsskyddslagen. Säkerhetsklassade anställningar omfattas utöver säkerhetsprövningen, även av registerkontroll.

Frågor om tjänsten besvaras av Per Claréus, biträdande kanslichef telefon 073-815 25 49.

Fackliga företrädare är Ole-Jörgen Persson, Akademikerföreningen, telefon 073-682 93 33 och Peter Sjöblom, Unionen, mejl, peter.sjobom@moderaterna.se.

Är du intresserad?

Till ditt mejl ber vi dig att bifoga ditt CV och ditt personliga brev som bilagor. Döp respektive dokument med ditt fullständiga namn och dokumentnamn.

Välkommen att mejla dina ansökningshandlingar till: jobb@moderaterna.se senast den 21 april 2021.