Moderaterna söker politiskt sakkunnig för civilfrågor till Moderaternas riksdagskansli

Vill du vara med och ta fram nya politiska reformer för att skapa en bättre fungerande bostadsmarknad och en modernare och mer ändamålsenlig familje- och civilrättslig lagstiftning? Vi söker en politiskt sakkunnig till moderaternas riksdagskansli som ska arbeta med frågor som hanteras vid riksdagens civilutskott.

Rollen

Din uppgift är att tillsammans med moderata företrädare leda utvecklingen av en politik som löser samhällsproblemen inom ditt sakområde och arbeta för att politiken får maximalt genomslag i debatten. Du kommer att ingå i ett team med andra politiskt sakkunniga och politiska sekreterare som tillsammans med kansliledning arbetar med löpande politikutveckling och kommunikation inom frågor som bland annat spänner över justitie-, konstitutions- och migrationsområdena. Viktiga uppgifter är framtagning av olika policyunderlag och kontinuerlig omvärldsbevakning inom ditt sakpolitiska område. I tjänsten ingår också att författa underlag för behandling av ditt utskott, bedriva utvecklingsarbete samt ta fram underlag när partiets talespersoner ska uttala sig i media eller något annat offentligt sammanhang.

Din kompetens

Tjänsten förutsätter att du är kreativ, initiativrik och har förmåga att utveckla politiska reformer inom ditt sakområde. Tjänsten förutsätter också att du är strukturerad och är en god skribent. Du måste vidare vara intresserad av frågor som rör politiskt kommunikations- och opinionsbildningsarbete.

Tjänsten som politiskt sakkunnig  kräver  ett brett samhällspolitiskt intresse. Har du kännedom om moderaternas sakpolitik är det en fördel. Tjänsten förutsätter att du har ett intresse av att arbeta på ett strukturerat sätt samt är bra på att samarbeta med andra kvalificerade medarbetare. Sakkunskap om bostadsfrågor, civilrättsliga frågor och juridik i allmänhet är en fördel. Arbetslivserfarenhet från riksdag, regeringskansli, intresseorganisation och myndighet, är meriterande. Särskild vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Ansökan och om anställningen

Arbetsplatsen är Moderaternas riksdagskansli i Sveriges Riksdag och våra tjänster är på heltid. Arbete utanför kontorstid förekommer.

Samtliga anställningar vid Moderaternas riksdagskansli omfattas av säkerhetsprövning, vilket äger rum före anställning och omfattar en personbedömning samt inhämtande av anställnings- och utbildningsbevis samt referenser. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass enligt 17 § säkerhetsskyddslagen. Säkerhetsklassade anställningar omfattas utöver säkerhetsprövningen, även av registerkontroll.

För anställningen gäller provanställning under sex månader. Tillträdesdag efter överenskommelse.

Frågor om tjänsten besvaras av Per Claréus, biträdande kanslichef, telefon 073-815 25 49.

Fackliga företrädare är Ole-Jörgen Persson, Akademikerföreningen, telefon 073-682 93 33 och Jörgen Sollin, Unionen, telefon 076-834 79 89.

Sänd ditt CV och personligt brev till mejl: jobb@moderaterna.se, som senast den 17 september.