Moderaterna söker politisk sekreterare för utrikes-, eu- och försvarsfrågor

Vill du vara med och ta fram nya politiska reformer för att möta de tilltagande utrikes- och säkerhetsutmaningarna? Vi söker en politisk sekreterare till moderaternas riksdagskansli.

Rollen

Din uppgift är att arbeta för en kommunikation som gör att politiken får maximalt genomslag i debatten och tillsammans med moderata företrädare bidra till utvecklingen av en politik som löser samhällsproblemen inom ditt sakområde. Du kommer att ingå i ett team med andra politiskt sakkunniga och politiska sekreterare som arbetar med kommunikation och politikutveckling. Viktiga uppgifter är framtagning av olika policyunderlag, kontinuerlig omvärldsbevakning, samt kommunikation av policyförslag inom utrikesområdet. I tjänsten ingår att ta fram underlag när företrädare för partiet ska uttala sig i media eller något annat offentligt sammanhang.

Din kompetens

Tjänsten förutsätter att du är intresserad av frågor som rör politiskt kommunikations- och opinionsbildningsarbete. Tjänsten förutsätter också att du är strukturerad och är en god skribent. Du behöver vidare vara kreativ, initiativrik samt ha förmåga att utveckla politiska reformer inom ditt sakområde.

Tjänsten som politisk sekreterare kräver ett brett samhällspolitiskt intresse. Har du kännedom om moderaternas sakpolitik är det en fördel. Du behöver vara intresserad av att arbeta på ett strukturerat sätt samt vara bra på att samarbeta med andra kvalificerade medarbetare. Du har relevant akademisk examen och tidigare arbetslivserfarenhet. Tidigare erfarenhet av utrikes-, eu- och säkerhetsfrågor är en fördel. Arbetslivserfarenhet från riksdag, intresseorganisationer, eller myndigheter är meriterande. Särskild vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Om anställningen

Arbetsplatsen är Moderaternas riksdagskansli i Sveriges Riksdag och våra tjänster är på heltid. Arbete utanför kontorstid förekommer.

Samtliga anställningar vid Moderaternas riksdagskansli omfattas av säkerhetsprövning, vilket äger rum före anställning och omfattar en personbedömning samt inhämtande av anställnings- och utbildningsbevis samt referenser. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass enligt 17 § säkerhetsskyddslagen. Säkerhetsklassade anställningar omfattas utöver säkerhetsprövningen, även av registerkontroll.

Tjänsten avser en tillsvidareanställning. Anställningen inleds med provanställning under sex månader. Tillträdesdag efter överenskommelse.

Frågor om tjänsten besvaras av Per Claréus, biträdande kanslichef telefon 073-815 25 49.

Fackliga företrädare är Ole-Jörgen Persson, Akademikerföreningen, telefon 073-682 93 33 och Fredrik Lundström, Unionen, telefon 070 – 660 46 57.

Om ansökan

Är du intresserad?

Till ditt mejl ber vi dig att bifoga ditt CV och ditt personliga brev som bilagor. Döp respektive dokument med ditt fullständiga namn och dokumentnamn.

Välkommen att mejla dina ansökningshandlingar till: jobb@moderaterna.se senast den 15 juni 2021.