Moderaterna söker en vikarierande politiskt sakkunnig utbildningsutskottet

Vill du vara med och ta fram reformer i utbildningssystemet som ökar kvaliteten och kunskaperna? Vill du stödja riksdagsledamöter och politisk ledning att driva viktiga politiska reformer i Sveriges Riksdag? Vi söker en vikarierande politiskt sakkunnig för utbildningsfrågor till Moderaternas riksdagskansli.

Rollen

Tjänsten som politiskt sakkunnig utbildning är ett vikariat för vår medarbetare som är föräldraledig från februari 2021 till februari 2022. I rollen som politiskt sakkunnig utbildning är din uppgift att tillsammans med moderata företrädare delta i utbildningsutskottets viktiga arbete att besluta och driva på reformer för förskolan, skolan, gymnasiet, högre utbildning och forskning. Du medverkar också i politikutvecklingen inom utbildningsområdet, samt arbetar för att politiken får maximalt genomslag i debatten. Du kommer att ingå i ett team med andra politiskt sakkunniga och politiska sekreterare som arbetar med kommunikation och löpande politikutveckling. I tjänsten ingår att ta fram underlag när partiets talespersoner ska uttala sig i media eller något annat offentligt sammanhang, samt att bedriva politiskt utvecklingsarbete.

Din kompetens

För tjänsten som politiskt sakkunnig utbildning söker vi dig med stort kunnande om utbildningssystemet och stort samhällsintresse. Du har relevant akademisk bakgrund med inriktning på utbildningsfrågor, samt har flerårig arbetslivserfarenhet. Vi ser gärna att du har erfarenhet av riksdagens berednings- och beslutsprocesser, eller motsvarande. Du har kunskaper om hur policyarbete bedrivs och har förmåga att utveckla politiska reformer. Du är också en god skribent som kan strukturera och författa underlag. Vidare har du kunskaper om hur politik kommuniceras. Särskild vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Ansökan och om anställningen

Arbetsplatsen är Moderaternas riksdagskansli i Sveriges Riksdag och våra tjänster är på heltid. Anställningen är tidsbegränsad i form av ett vikariat. Arbete utanför kontorstid förekommer.

Samtliga anställningar vid Moderaternas riksdagskansli omfattas av säkerhetsprövning, vilket äger rum före anställning och omfattar en personbedömning samt inhämtande av anställnings- och utbildningsbevis samt referenser. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass enligt 17 § säkerhetsskyddslagen. Säkerhetsklassade anställningar omfattas utöver säkerhetsprövningen, även av registerkontroll.

Vi kommer att lägga extra vikt vid att sökanden har prövats i liknande roller. Tillträdesdag efter överenskommelse.

Frågor om tjänsterna besvaras av Anna Pettersson Westerberg, kanslichef, telefon 08-786 54 82.

Fackliga företrädare är Ole-Jörgen Persson, Akademikerföreningen, telefon 073-682 93 33 och Jörgen Sollin, Unionen, telefon 076-834 79 89.

Sänd ditt CV och personligt brev till mejladressen: jobb@moderaterna.se senast den 2 december 2020 - observera ny sista ansökningsdag.