Moderaterna söker en pressekreterare till Moderaternas riksdagskansli

Vill du vara en del av en proaktiv och professionell pressavdelning i politikens centrum? Vi söker dig som kan press- och medierelationer, omvärldsbevakning, proaktivt- och reaktivt mediearbete samt krishantering. Du kommer bland annat att arbeta med opinionsbildning i både traditionella och sociala medier, producera pressmaterial, artiklar, budskap samt samordna och ansvara för pressträffar och andra utåtriktade aktiviteter.

Rollen som medarbetare på pressavdelningen handlar om att vara ett stöd till förtroendevalda och medarbetare inför möten med medier samt ge god service till journalister. Som pressekreterare deltar du även i strategisk medieplanering och förutsätts komma med egna initiativ.

Sannolikt har du erfarenhet av pressarbete gentemot journalister och opinionsbildare och/eller arbetslivserfarenhet från redaktionellt arbete. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på svenska och engelska, samt är väl insatt i Moderaternas politik. Som person har du hög personlig integritet, god känsla för service och förmåga att agera rådgivare med en prestigelös inställning. Körkort är en fördel.

Om anställningen

Arbetet som pressekreterare innebär tidiga morgnar, en del kvälls- och helgarbete, men erbjuder samtidigt stor variation och goda möjligheter att påverka och ta egna initiativ.

Samtliga anställningar med huvudsaklig placering vid Moderaternas riksdagskansli omfattas av säkerhetsprövning. Säkerhetsprövningen äger rum före anställning kan ske och omfattar en personbedömning samt inhämtande av anställnings- och utbildningsbevis samt referenser. Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass enligt 17 § säkerhetsskyddslagen. Säkerhetsklassade anställningar omfattas utöver säkerhetsprövningen, även av en registerkontroll.

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och anställningen inleds med sex månaders provanställning. Tjänsten är placerad vid Moderaternas riksdagskansli.

Ansökan

För frågor om tjänsten mejla Moderaternas kommunikationschef Martin Borgs: martin.borgs@moderaterna.se. Fackliga företrädare är Ole-Jörgen Persson, Akademikerföreningen, telefon 073-682 93 33 och Jörgen Sollin, Unionen, telefon 076-834 79 89.

Sänd ditt CV och personligt brev till mejl: jobb@moderaterna.se, som senast den 18 november 2019. Intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag.