9 jun 2018

Moderaterna sänker skatten för pensionärerna

Moderaterna föreslår reformer för att sänka skatten med sammantaget 15,5 miljarder kronor för landets pensionärer. Det innebär att det med Moderaternas politik inte skulle finnas någon skatteskillnad mellan lön och pension.

På en pressträff i samband med sitt sommartal i Strängnäs presenterade Moderaternas partiledare, Ulf Kristersson, reformer för sänkt skatt på pensioner. Moderaterna har tidigare lovat sänkt skatt för pensionärer med 8,5 miljarder kronor. I och med dagens besked vill Moderaterna sänka skatten ytterligare med 4,4 miljarder kronor under den kommande mandatperioden.

- Många pensionärer får inte ekonomin att gå ihop. Därför är det bra att det finns en politisk överenskommelse om att förstärka grundskyddet i pensionssystemet. Problemet är bara att skillnaden i pension då minskar rejält mellan de som har jobbat hela livet och de som inte har jobbat alls. Det stärker inte arbetslinjen och därför behöver vi göra mer för pensionärerna, sade Ulf Kristersson.

Totalt vill Moderaterna sänka skatten för äldre med 7 miljarder kronor mer än regeringen: 4,4 miljarder kronor på pension och 2,6 miljarder kronor för dem över 64 år som arbetar.

- Pensionärer som har jobbat, men har låg pension, får inte någon sänkt skatt alls med regeringens förslag. Vi tar därför ett steg till. Vårt förslag innebär att de med låga inkomstpensioner får runt 2500 kronor mer per år kvar i pension. Sammantaget sänker vi därmed skatten för pensionärer med närmare 13 miljarder kronor, fortsatte Kristersson.

Sammantaget rör det sig om 15,5 miljarder kronor i skattesänkningar för pensionärer och erfarna medarbetare som fortsätter arbeta. För den som har en månatlig pension på 13 000-17 000 kronor innebär Moderaternas förslag en skattesänkning på 200-300 kronor i månaden.

- Med våra skattesänkningar för pensionärer kommer det inte längre finnas någon skatteskillnad mellan lön och pension, utan det kommer alltid löna sig att jobba, att vilja jobba och att ha jobbat. Det är rätt och det är rättvist, avslutade Kristersson.

Läs om förslagen här.

Presentation från pressträff här.

Kontakt: pressekreterare Andreas Hamrin, 072-544 94 74, andreas.hamrin@riksdagen.se