Moderaterna i Sollentuna söker politisk sekreterare (heltid)

Moderaterna i Sollentuna söker två politiska sekreterare. Dels en politisk sekreterare på 100% med samordningsansvar samt administration. Dels en politisk sekreterare på 25 % med inriktning på sociala medier och kommunikation.

Denna annons gäller för politisk sekreterare på 100 % med samordningsansvar och administration.

Sollentuna kommun leds av en politisk majoritet bestående av Moderaterna, Liberalerna, Kristdemokraterna och Centerpartiet. Som politisk sekreterare kommer du att tillsammans med Moderaternas gruppledare, tillika kommunstyrelsens ordförande, övriga moderata gruppledare och fullmäktigegruppen bidra till att utveckla den moderata politiken i Sollentuna samt ansvara för viss kommunikation internt i partiet samt vid behov kunna bistå med underlag, förberedelser inför förtroendevaldas möte med olika aktörer, inklusive media.

Du arbetar nära de moderata förtroendevalda och har ett samordningsansvar för arbetet med de politiska sekreterarna i Liberalerna, Kristdemokraterna och Centerpartiet. Vid vissa händelser kan samordningsansvaret även gälla samverkan/förhandling med politiska sekreterare från samtliga partier i kommunfullmäktige.

Vi söker dig med ett stort engagemang för Moderaterna och som vill arbeta för valseger i Sollentuna 2022. Din tjänst är i huvudsak att hålla mycket god ordning i administrativa frågor. Det kommer att ställas stora krav på god samarbetsförmåga, integritet och skapande av strukturer. Du behöver vara skicklig på att uttrycka dig, såväl i tal som i skrift. God social förmåga är viktigt i arbetet då du kommer att möta många drivna och engagerade människor. Vi ser det som en merit att du kan uppvisa akademisk examen, eller kan visa på motsvarande erfarenheter från arbetslivet.

Dina arbetsuppgifter:

- Ta fram underlag för beslut, direktiv, uppdrag, interpellations- och motionssvar.

- Hålla dig uppdaterad om det dagliga nyhetsflödet.

- Ta fram underlag till diskussion i fullmäktigegruppen.

- Ta fram politiska rapporter.

- Vara väl inläst på vad som pågår i kommunens nämnder och bolag och kunna vara ett stöd till moderata företrädare i desamma.

- Ta initiativ till och formulera pressutspel samt förbereda mediala framträdanden.

- Arrangera och genomföra interna möten.

- Delta på möten med kommunfullmäktige, kommunfullmäktigegruppen, gruppstyrelsen och liknande.

- Tillsammans med gruppledaren hålla ihop och samordna fullmäktiges arbete.

- I samverkan med kommunledningskontorets tjänstemän ansvara för att bevaka politiska ärenden och följa upp fattade beslut.

- Vara väl insatt i det regelverk som styr det moderata politiska arbetet i Sollentuna.

- Ha stor förståelse, kunna hantera och vara flexibel inför att vissa frågor ibland måste hanteras inom en mycket kort tidsram.

- Du ansvarar för att hålla ihop det pågående politikutvecklingsarbetet vilket kommer att vara omfattande under hösten fram till att handlingsprogrammet antas.

- Bistå lokalföreningens arbete.

Tjänsten är på heltid med tillträde den 1 september 2020 och gäller fram till och med årsskiftet 2022. Det finns möjlighet till förlängning. Tjänsten är placerad i det tillfälliga kommunhuset, the Factory, i Sollentuna. Arbete på obekväm arbetstid förekommer. Fast lön efter överenskommelse.

Din ansökan inklusive CV skickas till henrik.thunes@sollentuna.se För frågor om tjänsten kontakta Henrik Thunes, gruppledare för Moderaterna i Sollentuna via henrik.thunes@sollentuna.se eller 0739-152001.

Sista ansökningsdag är den 16 augusti. Intervjuer sker löpande varför vi ser fram emot din ansökan snarast.