Moderaterna i Region Stockholm söker senior politiskt sakkunnig

Vill du också förändra sjukvården?

Som politiskt sakkunnig får du en nyckelroll i Moderaternas arbete att utveckla sjukvården i Stockholmsregionen.

Region Stockholm har Sveriges näst största offentliga budget och ansvarar för bland annat hälso- och sjukvård och kollektivtrafik för 2,3 miljoner invånare med en årlig budget om 104 miljarder. Idag styr Moderaterna tillsammans med Centerpartiet, Liberalerna, Kristdemokraterna och Miljöpartiet och vi har högt ställda ambitioner för sjukvården under mandatperioden.

Vi söker nu en analytisk politiskt sakkunnig med goda kunskaper om sjukvård och brett samhällsintresse till det moderata region­kansliet.  Tjänsten rapporterar direkt till kanslichefen.

Region Stockholm är Sveriges näst största parlament efter riksdagen och det största parlamentet där Moderaterna ingår i den styrande majoriteten. Det är en stimule­rande arbetsplats men det ställer höga krav på dig som person. Arbetet är krävande men också mycket givande när vi genomför reformer som påverkar 2,3 miljoner invånare. En betydande del av arbetet innebär att stödja regionråd med framtagande av policy, ärenden och underlag.

Rollen

Du behöver ha förmåga att såväl göra rapporter som ta fram underlag och skriva beslutsförslag som ska bli styrande för hela Region Stockholm. Du ska ha god samarbetsförmåga, vara bekväm med att förhandla, ta fram faktaunderlag, komma på nya idéer, ifrågasätta gamla sanningar och tycka om när det går undan. Du behöver ha en viss förståelse för kommunikation. I arbetet kommer du ha nära kontakt med Region Stockholms förvaltningar.

Din kompetens

Du har antagligen en akademisk utbildning inom relevant område eller motsvarande kunskap. Som person är du engagerad och har lätt för att sätta dig in i nya frågor. Arbetet kan stundtals innebära tidiga morgnar och visst kvälls- och helgarbete. Du sympatiserar med moderata idéer och är väl insatt i vår politik.

Vi erbjuder en dynamisk miljö med dedikerade kollegor och med stor möjlighet att påverka. På det moderata kansliet är det högt tempo och nya utmaningar varje dag.

Ansökan och om anställningen

Tjänsten är på heltid eller enligt överenskommelse och arbetsplatsen är Landstings­huset på Hantverkargatan 45 på Kungsholmen i Stock­holm. Provanställning tillämpas. Då vi önskar tillsätta tjänsten snarast möjligt, kommer urval och intervjuer att ske löpande.

För mer information vänligen kontakta Gustaf Drougge, kanslichef gustaf.drougge@moderaterna.se 073-200 31 10