Moderaterna i Region Stockholm söker dig som vill medverka till att utveckla kollektivtrafiken

Varje dag görs runt 70 000 resor med Busslinje 4 – nästan lika många som dagligen reser med SJ i hela Sverige. Totalt görs nästan tre miljoner resor dagligen i Stockholms kollektivtrafik. Att arbeta med att utveckla kollektivtrafiken är att arbeta för Stockholmarna. Moderaterna söker nu en ny kollega för att arbeta med trafikpolitik.

Ordning och reda i ekonomin är en moderat kärnfråga och en förutsättning för att kunna leverera bra vård och kollektivtrafik till Stockholmsregionens invånare och skattebetalare. Sedan Moderaterna fick vara med och ta ansvar för regionen 2006 har vi haft överskott i ekonomin varje år. Idag styr vi tillsammans med Centerpartiet, Liberalerna, Kristdemokraterna och Miljöpartiet.

Våra ambitioner för mandatperioden är högt ställda. Region Stockholm har Sveriges näst största offentliga budget och ansvarar för bland annat hälso- och sjukvård och kollektivtrafik för 2,3 miljoner invånare med en årlig driftsbudget om över 100 miljarder. Nu vill vi korta vårdköerna ytterligare för regioninvånarna, bygga vidare på världens näst bästa kollektivtrafik och fortsätta se till att skattebetalarnas pengar används på bästa sätt.

Vi söker nu en analytisk politisk sekreterare med vass penna och brett samhällsintresse till det moderata regionkansliet.

Region Stockholm är Sveriges näst största parlament efter riksdagen. Det är en stimulerande arbetsplats som samtidigt ställer höga krav på dig som person. Arbetet är krävande och sker i högt tempo men är också mycket utvecklande när vi omvandlar vår politik till konkreta reformer som påverkar miljoner invånare i regionen. En betydande del av arbetet innebär att stödja regionråd med framtagande av ärenden och underlag. Du kommer även att arbeta nära kansliets pressavdelning med att kommunicera moderat politik.

Du behöver ha god förmåga att snabbt sätta dig in i nya komplexa ämnen, göra rapporter såväl som ta fram faktaunderlag och skriva beslutsförslag som ska bli styrande för hela Region Stockholm. Du ska likaså ha god samarbetsförmåga, vara bekväm med att förhandla, komma på nya idéer, ifrågasätta gamla sanningar och tycka om när det går undan. Du behöver ha viss förståelse för kommunikation. I arbetet kommer du ha nära kontakt med Region Stockholms förvaltningar.

Du har antagligen en akademisk utbildning inom relevant område eller motsvarande kunskap. Som person är du engagerad och har lätt för att sätta dig in i nya frågor. Du känner stort ansvar för det du levererar och gillar att ligga steget före, även när det innebär tidiga morgnar och visst kvälls- och helgarbete. Du sympatiserar med moderata idéer och är väl insatt i vår politik.

Vi erbjuder en dynamisk miljö med dedikerade kollegor och med stor möjlighet att påverka. På det moderata kansliet är det högt tempo och nya utmaningar varje dag.

Tjänsten är på heltid och arbetsplatsen är Landstingshuset på Hantverkargatan 45 på Kungsholmen i Stockholm. Provanställning tillämpas. Vänligen inkom med din ansökan som senast den 1 oktober - observera ny sista ansökningsdag.

För mer information och ansökan kontakta:

Gustaf Drougge, kanslichef (gustaf.drougge@moderaterna.se)

Mobil: 073 - 200 31 10