Moderaterna i region Blekinge söker politisk sekreterare

Brinner du för politik och kommunikation? Är du en ansvarstagande person som trivs med att arbeta i ett högt tempo och vill vara med och jobba för ytterligare en valseger i Region Blekinge 2022 är du den vi söker.

Moderaterna utgör politisk ledning i Region Blekinge sedan valet 2018 tillsammans med Centerpartiet, Kristdemokraterna och Liberalerna. Moderaterna har ordförandeposterna i regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden, regionala utvecklingsnämnden och samverkansnämnden.

Arbetsuppgifter

Tjänsten som politisk sekreterare innebär främst att ge stöd åt regionstyrelsens ordförande att uppnå de politiska målen samt delta i arbetet med den politiska ledningen av Region Blekinge. Tjänsten förutsätter ett nära och dagligt samarbete med regionstyrelsens ordförande och alliansens gruppledare.

Du har ansvar för att ta fram underlag till artiklar och pressinformation, förbereda kommunikationsmaterial, hantera sociala medier samt att vara rådgivande inom kommunikation. Du fungerar som det dagliga stöder i att svara på motioner, interpellationer och andra skrivelser liksom att förbereda och bereda ärenden. Ytterligare en viktig funktion blir att vara behjälplig åt den moderata regionfullmäktigegruppen och alliansens ledningsgrupp.

Som politisk sekreterare ingår även omvärldsbevakning och att du kontinuerligt har uppsikt över olika forum som anses relevanta. Dina arbetsuppgifter styr arbetstiderna, vilket innebär att kvälls- och helgjobb förekommer.

Vi närmar oss en valrörelse och som politisk sekreterare utgör du också valledare för den moderata regionfullmäktigegruppen och samordnar där med valrörelsen tillsammans med Blekinges kretsar och förbund.

Kvalifikationer

Som politisk sekreterare tror vi att du har studerat på högskolenivå och har tidigare erfarenhet av en politisk miljö. För tjänsten behöver du ha stor kunskap och erfarenhet av att kommunicera budskap i olika plattformar och ha en god stilistisk förmåga.

Den här tjänsten är strategiskt viktig för Moderaterna i Region Blekinge och din personlighet är viktig för oss. Du behöver vara självgående i ditt arbete och ha ett gott omdöme. Eftersom tjänsten innebär mycket samverkan behöver du ha en god samarbetsförmåga, vara serviceinriktad och gilla att uttrycka dig både muntligt och skriftligt.

Det här förväntar vi oss:

• Ett driv och engagemang för moderat politik
  • Förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift
  • Förståelse och kunskaper om vad som fungerar på sociala medier
  • Erfarenhet av politiskt arbete
  • Förståelse för att saker måste hanteras inom en kort tidsram
  • En god samarbetsvilja
  • En vilja att ta egna initiativ

Det här kan du förvänta dig:

• En arbetsplats med unik möjlighet att utvecklas
  • Utrymme att vara kreativ
  • Chans att skapa relationer inom Moderaterna och Alliansen