Moderaterna i Europaparlamentet söker en pressekreterare

Vill du vara med och arbeta för ett friare, tryggare och mer konkurrenskraftigt Europa? Moderaternas kansli i Europaparlamentet söker en pressekreterare med ansvar för att sprida moderata politiska budskap i en redaktionell miljö och för kontakter med debatt- och nyhetsredaktioner.

Om tjänsten

Som pressekreterare kommer du att ansvara för det moderata kansliets kontakter med media, samt tillhandahålla pressrådgivning och stöd till de fyra moderata europaparlamentarikerna Tomas Tobé, Jessica Polfjärd, Jörgen Warborn och Arba Kokalari. Du kommer att planera och genomföra medieutspel och upprätthålla kontakter med journalister, redaktioner och opinionsbildare, i syfte att långsiktigt stärka våra europaparlamentarikers mediala närvaro.

Bland arbetsuppgifterna märks:

• Producera underlag, talepunkter och annat pressmaterial
  • Ta initiativ till och ansvara för mediala budskap, samt för ledamöternas gemensamma närvaro i relevanta kanaler
  • Bistå med praktiskt stöd till ledamöterna i löpande pressarbete, så som att anordna evenemang och pressaktiviteter, svara på frågor från journalister och proaktivt etablera kontakt med relevanta aktörer inför politiska händelser och beslut
  • Bevaka och sammanställa viktiga nyheter och opinionsinlägg

Du kommer att arbeta nära våra ledamöter och kansliets alla medarbetare, särskilt kanslichef.

Dina kvalifikationer

Du har en akademisk examen och några års dokumenterad erfarenhet av arbete med politik, kommunikation och press. Tjänsten är ny och vi förutsätter därför att du är initiativrik och redo att bygga upp rutiner, metoder och kontaktnät på egen hand. Du har en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, på såväl svenska som engelska, samt har enkelt för att knyta nya kontakter.

Vi förutsätter också att du delar Moderaternas värderingar och har grundläggande kunskaper om Moderaternas politik och om EU. Erfarenhet av arbete med sociala medier, grafik och video är meriterande, men inget krav. Kansliet och ledamöterna arbetar nära tillsammans med stundtals mycket hög arbetsbelastning, även utanför normal kontorstid. Du behöver därför vara en god lagspelare, samarbetsorienterad och flexibel.

Tjänsten är en tillsvidareanställning, med start under våren eller enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning och alla anställningskontrakt är knutna till innevarande mandatperiod (2019-2024). Vi tillämpar individuell lönesättning utifrån Europaparlamentets fastlagda ramar.

Sänd din ansökan i form av ett CV och ett personligt brev till kanslichef Jonathan Lundell, jonathan.lundell@europarl.europa.eu. Uppge ”Ansökan pressekreterare” i titelraden. Sista dagen för ansökan är den 3 mars. För frågor om tjänsten, välkommen att kontakta Jonathan Lundell.