1 jul 2017

Mats Johansson, 1951–2017

Anna Kinberg Batra, Fredrik Reinfeldt, Bo Lundgren, Carl Bildt och Ulf Adelsohn skriver om Mats Johansson i Svenska Dagbladet 1 juli.

Mats Johansson har, som tidigare meddelades, lämnat oss vid en ålder av 65 år. Han efterlämnar hustrun Helena, barnen Miranda och Hans, barnbarn och en mycket stor vänkrets.

Mats Johansson var journalist, opinionsbildare, tankesmed och riksdagsledamot. Men framför allt var han samhällsförändrare. Hans verktyg var språket, som han utvecklade och behärskade till fulländning. Han skapade ständigt nya plattformar för sitt engagemang, både för sig själv och för andra. Med typisk Johanssonsk humor och stramhet har han beskrivit hur ungdomsåren kring 1968 präglade honom: Motvinden var karaktärsdanande.

Efter en rik karriär som bland annat informationschef hos Moderaterna, korrespondent i Washington, redaktör för Svensk Tidskrift, vd för Timbro och chefredaktör i Svenska Dagbladet bestämde sig Mats för att kandidera till Riksdagen. Han kom in och tjänade som ledamot i åtta år 2006–2014. Från Kulturutskottet ledde han arbetet med Moderaternas kulturpolitiska program. I Utrikesutskottet, Konstitutionsutskottet och Europarådet tog han konsekvent strid mot dem som ville inskränka mediers och människors rätt till det fria ordet.

Genom hela sitt liv kände Mats vart världen var på väg och hur vinden blåste i opinionen. Han följde den förra och gick gärna på tvärs mot den senare. Han var principfast men aldrig kverulant, med stor lojalitet mot sina vänner. Politik, konstaterade Mats, är ett lagspel. Den som vill nå resultat måste både veta vad man vill och skaffa stöd för sin ståndpunkt. Och arbeta långsiktigt.

Ledstjärnan i Mats engagemang var friheten. När Måndagsrörelsen samlades klockan 12.00 varje måndag på Norrmalmstorg till stöd för Baltikums frigörelse fanns därför givetvis Mats på plats. Mötena pågick från mars 1990 till september 1991 och efteråt kunde Mats konstatera att rörelsen inte längre behövdes – för då var Baltikum fritt. För sina insatser belönades han med Estlands Terra Mariana-korset, Lettlands Tre Sjärnors orden och Litauens Order for Merits.

Många år senare stod han åter på Norrmalmstorg, denna gång i protest mot Rysslands annektering av Krim. Formad under Kalla kriget förstod Mats att aldrig underskatta Ryssland, och han var starkt engagerad för ett svenskt medlemskap i Nato. Vid sidan av riksdagsarbetet grundade han den fristående tankesmedjan Frivärld. Där kunde han erbjuda en plattform för nästa generations skribenter, och samtidigt erbjuda en plattform för några av de oppositionella röster som den ryska regimen ville tysta.

Nu har hans egen röst tystnat. Men hans ord, insatser och engagemang kommer att göra skillnad och leva vidare länge.

Anna Kinberg Batra

Fredrik Reinfeldt