15 jul 2017

M: Skarpare lagar ska minska sexualbrotten

Vårt samhällskontrakt bygger på att den som begår brott också ska möta konsekvenser. Lagstiftningen har släpat efter när det kommer till sexualbrott. Det vill vi förändra och presenterar i dag ett trygghetspaket med åtgärder, skriver Anna Kinberg Batra och Tomas Tobé på Göteborgs-Postens debattsida.

Sommaren har precis hunnit börja. Men på flera festivaler har det som inte får hända, redan hunnit ske. Tjejer som i ena sekunden dansat bland sina vänner i publikhavet; för att i nästa sekund känna en oönskad hand där den inte ska vara, eller något ännu värre.

På festivaler i Uddevalla, Norrköping, förra året under Way Out West och nu senast på Peace & Love i Borlänge har flera våldtäkter och sexuella ofredanden anmälts. Vi är många som är förbannade och besvikna över att det händer igen och igen.

Otryggheten och bristande lag och ordning är ett av de stora problem som Sverige står inför och som vi måste klara att lösa. Moderaternas uppgift är att ta Sverige ända dit vi kan nå. Det kräver att vi ökar tryggheten, så att fler kan känna frihet.

En avgörande del är att få stopp på sexualbrotten. Vi vill därför införa en ny brottsrubricering för grova sexuella ofredanden, göra våldtäkt till ett oaktsamhetsbrott och ha fler kameror på brottsutsatta platser.

Vårt samhällskontrakt bygger på att den som begår brott också ska möta dess konsekvenser och möta påföljden. Lagstiftningen har släpat efter när det gäller sexualbrott. Det vill vi förändra och presenterar i dag ett trygghetspaket med åtgärder:

Inför brottsrubriceringen grovt sexuellt ofredande. I situationer då det inte går att fälla någon för våldtäkt kan grova sexuella övergrepp dömas som ett ofredande. I dessa fall är inte straffet proportionerligt till brottets allvar. När sexuella övergrepp sker av förövare i grupp, på annat särskilt hänsynslöst eller kränkande sätt ska det kunna leda till högre straff. Vi vill därför införa en ny brottsrubricering, grovt sexuellt ofredande, med straffskalan nio månader till tre års fängelse.

Den som döms för det grövre brottet men inte är svensk medborgare riskerar då att utvisas. Redan i dag kan de som döms för allvarliga brott utvisas men möjligheten används sällan vid straffvärden under ett år. Den gränsen vill vi moderater sänka till sex månader. Det sänder tydliga signaler att om man vill bosätta sig och leva i Sverige ska man också följa svensk lag, annars får det konsekvenser.

Gör våldtäkt till ett oaktsamhetsbrott. Vi vill se en lagstiftning som tydligare markerar rätten att själv bestämma om man vill ha sex eller inte. Här måste ansvaret också bli större för att försäkra sig att den andra också vill, annars ska man avstå. Sverige behöver en sexualbrotts-lagstiftning som bättre än i dag utgår från att ett nej betyder nej.

Fler kameror på brottsutsatta platser. På festivalen Putte i Parken har man framgångsrikt arbetat med övervakningskameror både i brottsförebyggande syfte, men också för att få bevismaterial och lättare kunna identifiera gärningsmän. Förra året anmäldes nästan 40 sexuella övergrepp på festivalen i Karlstad, jämfört med årets två anmälningar. För att det ska kunna sättas upp kameror på fler festivaler vill vi att Polisen lättare ska kunna besluta om kameraövervakning.

Alla ska kunna vara trygga – oavsett vad man har på sig eller hur man dansar. Vi kommer aldrig kompromissa med jämställdhet och rätten att själv bestämma över sin egen kropp.

Man ska inte behöva oroa sig för att bli våldtagen eller sexuellt ofredad när man går ut för att roa sig. Står man inte ut med att kvinnor lever fritt och tar för sig, då ska man själv stanna hemma.

Anna Kinberg Batra (M)

Partiledare