16 december, 2021

Vi satsar stort på Ljungby lasarett

I mars månad ska regionstyrelsen besluta om en stor satsning på Ljungby lasarett. Lasarettet ska byggas ut med en ny byggnad på ca. 16 000 kvadratmeter. Det innebär bland annan två nya vårdavdelningar till Ljungby lasarett.

– Det arbete som vi gör i Region Kronoberg handlar inte om att bara satsa i några delar av regionen, utan vi satsar på hela vården. Ett tydligt exempel är att vi planerar för ett nytt sjukhus i Växjö, men också, klart och tydligt, berättar vi nu att en stor satsning ska göras på Ljungby lasarettet. Det är hela Kronoberg som vinner när vi satsar på vården som vi gör, säger Mikael Johansson, Regionstyrelsens ordförande i en kommentar.

Det är inte bara infrastrukturen som förbättras, utan också satsningar och utvecklingen av den så kallade nära vården.

– Många av de förändringar vi gör i våra lokaler är viktiga för att kunna genomföra den nära vården. Med nya lokaler kan vi förändra arbetssätt och göra den omställning av vården som är så viktig, avslutar Mikael Johansson.

Källor: Läs mer om satsningen i Smålänningen