17 feb 2020

Företagsrådets stimulanspris till Ljungby entreprenör

Kronobergs moderata företagsråd uppmärksammar unga, lokala företagare med säte i Kronoberg. Årets pris, en check om 5000 kronor tilldelas företagaren Frida Hansson från Ljungby. På måndagen besöker företagsrådet Lilla Skafferiet i Ljungby för att dela ut priset till Frida.

- Det har gått så bra med butiken, över förväntan. Och jag har verkligen mer att ge! Resan har bara börjat. Prispengarna kommer att gå till vidareutbildning, bland annat genom att gå på ostprovning och besök i andra delikatessbutiker, berättar en glad Frida efter att ha mottagit utmärkelsen från företagsrådet.

Frida Hansson, 32 år, är uppvuxen i entreprenörsfamilj och tillsammans med sina tre syskon så är hon en viktig aktör för utvecklingen av Ljungby stad. Hon driver Lilla skafferiet som är en butik som inriktar sig på delikatesser, för vardag som fest. Att i en liten stad våga satsa på en relativt nischad verksamhet tyder både på framåtanda och mod. Affären är ett självklart val för den som vill ha en speciell present att ta med sig eller som gåva vid högtidligt tillfälle, samtidigt som Frida jobbar hårt för att utveckla konceptet, allt från att plocka ihop ”helgmyskassar” till att kunna erbjuda förslag på mat och dryck som fungerar för olika tillfällen. Samtidigt är en hon en förebild för yngre kvinnor, där hon visar att man med hårt arbete kan lyckas i en bransch, som idag är satt under hård press. Frida Hansson är ett föredöme för yngre människor, där hon i egen person visar att man kan lyckas med idogt arbete och en stark vilja.

- Företagsrådet har som mål att ta fram en företagsvänlig politik, men vi vill också stimulera yngre företagare och uppmärksamma det fina som de gör, avslutar Lars-Göran Svensson som är ordförande i Kronobergs moderata företagsråd.

För mer information:
Frida Hansson, 073-922 33 67
Lars-Göran Svensson, Ordförande Kronobergs moderata företagsråd, 070-249 24 97

Om Kronobergs moderata företagsråd
Kronobergs moderata företagsråd består av Lars-Göran Svensson entreprenör med mångårig erfarenhet av att driva företag som nu driver B&B i Tolg tillsammans med sin fru, ledamot i Växjö kommunfullmäktige; Catharina Värendh Boson, har varit VD för Almi under 18 år är nu bland annat med i styrelsen för Företagarcentrum; Sofie Örnvinsson, har utvecklat Ung Företagsamhet i Regionen och är nu aktiv i eget bolag och familjeföretag; Kerstin Bohlin, Tolg som driver Klockaregården i Öhr; Carl Krekola, tidigare näringslivschef i Vingåker, fd. personalchef i Region Kronoberg och numera pensionär med politiska uppdrag i Uppvidinge; Thomas Ragnarsson, politiker och ordförande för den regionala utvecklingsnämnden i Region Kronoberg samt ordförande för Grimslövs folkhögskola.

Läs mer om Fridas Hanssons butik Lilla Skafferiet