5 okt 2021

De toppar riksdagslistan!

Nomineringskommittén till riksdagen lämnar idag ett förslag på riksdagslista. Oliver Rosengren, Växjö föreslås att toppa listan. Thomas Ragnarsson, Ljungby föreslås på plats två och Sofia Stynsberg, Växjö på plats tre.

En stark laguppställning för Kronoberg!

”Vi är stolta över att vi kan presentera en stark lista och särskilt med en kunnig, bred och ambitiös topptrio, väl förankrade kronobergare som kompletterar varandra utifrån olika bakgrund och erfarenheter. Vårt mål är självklart minst två moderata riksdagsmandat från Kronoberg i nästa års val, för det behövs fler moderater från länet för att matcha storstadsintressena i riksdagen” säger Katarina Brännström, ordförande i Nomineringskommittén.

Oliver Rosengren föreslås till förstaplatsen på listan. Han är idag kommunalråd i Växjö kommun. Oliver Rosengren har en masterexamen i nationalekonomi.

”Med dagliga skjutningar och rekord i långtidsarbetslöshet är Sverige i akut behov av en ny regering och nya reformer. Jag är tacksam för det breda stöd min riksdagskandidatur fått från såväl partikollegor som andra kronobergare, och hedrad över att föreslås till förstaplatsen på listan av nomineringskommittén. Får jag medlemmarnas förtroende att toppa vår riksdagslista kommer jag se det som en viktig uppgift att få med ytterligare en moderat från Kronoberg till riksdagen.”, säger Oliver Rosengren.

Thomas Ragnarsson föreslås till andraplatsen. Han är nu ordförande för regionala utvecklingsnämnden i Region Kronoberg. Thomas Ragnarsson har varit ambulanschef i Ljungby.

”Kronobergs län är ett av de starkaste länen när det gäller företagande och vår exportmarknad är stor. Goda villkor för tillväxt är helt avgörande för att hela landet ska kunna leva. Regering har inte haft förmågan att lösa utmaningarna som landet står inför och därför behöver vi ett regeringsskifte. Det är en stor ära att nomineringskommittén har valt att föreslå mig till listans andraplats och jag lovar att jobba för att vi ska göra det bästa valresultatet någonsin.”, säger Thomas Ragnarsson.

Sofia Stynsberg föreslås till listans tredjeplats. Hon är för närvarande ordförande för Tekniska nämnden i Växjö. Sofia Stynsberg arbetar deltid som kantor.

”Hela Sverige och i synnerhet Kronobergs län präglas av mycket landsbygd och mindre tätorter. För att hela landet ska kunna arbeta behöver vi satsa mer på infrastruktur och underhåll. Vi behöver enklare regler för jord- och skogsbrukare. Jag är tacksam och hedrad över förtroendet att vara en av toppkandidaterna till riksdagslistan från Kronoberg.”, säger Sofia Stynsberg.

Listan fastställs på Moderaterna i Kronobergs nomineringsstämma, lördagen den 13 november, då även listan till regionfullmäktige fastställs.

Nomineringskommittén har samlat in nomineringar från föreningar och medlemmar, intervjuat kandidater och sammanställt förslaget till lista utifrån kriterier som beslutats av medlemmarna.

Katarina Brännström

katarina.brannstrom@riksdagen.se