5 feb 2018

Krafttag mot utländska stöldligor

I dag presenterade Gunnar Strömmer, partisekreterare, och Tomas Tobé, rättspolitisk talesperson, Moderaternas åtgärdsprogram mot utländska stöldligor. Andelen bostadsinbrott som begås av utländska stöldligor har eskalerat, och i dag uppskattas ligorna stå för ungefär hälften av alla bostadsinbrott i Sverige. Denna utveckling kräver kraftfulla åtgärder här och nu.

̶  Bostadsinbrott innebär en stor integritetskränkning. För att ingripa mot den fortsatta etableringen av utländska stöldligor och samtidigt upprätthålla förtroendet för polis- och rättsväsende behövs både bättre samordning och skärpta straff, säger Tomas Tobé.

̶  Sverige beskrivs ibland som ett paradis för utländska stöldligor – det måste vi sätta stopp för. Ligorna styrs ofta från hemlandet och stöldturnéerna sker inte på måfå, utan är regelrätta beställningar, avslutar Tobé.

Moderaternas åtgärdsprogram mot utländska stöldligor i punktform:

• Betydligt fler utländska medborgare som avtjänar straff i svenska fängelser ska överföras till sitt hemland.
  • Stärk Tullens befogenheter att söka efter stöldgods.
  • Polisens utredningsarbete mot seriebrottslighet ska stärkas.
  • Utvisning på grund av brott ska användas oftare.
  • Skärpta straff för inbrott – minst ett års fängelse och slopad mängdrabatt.

Presentationen bifogas.

Läs mer här.