5 feb 2018

Krafttag mot utländska stöldligor

I dag presenterade Gunnar Strömmer, partisekreterare, och Tomas Tobé, rättspolitisk talesperson, Moderaternas åtgärdsprogram mot utländska stöldligor. Andelen bostadsinbrott som begås av utländska stöldligor har eskalerat, och i dag uppskattas ligorna stå för ungefär hälften av alla bostadsinbrott i Sverige. Denna utveckling kräver kraftfulla åtgärder här och nu.

̶  Bostadsinbrott innebär en stor integritetskränkning. För att ingripa mot den fortsatta etableringen av utländska stöldligor och samtidigt upprätthålla förtroendet för polis- och rättsväsende behövs både bättre samordning och skärpta straff, säger Tomas Tobé.

̶  Sverige beskrivs ibland som ett paradis för utländska stöldligor – det måste vi sätta stopp för. Ligorna styrs ofta från hemlandet och stöldturnéerna sker inte på måfå, utan är regelrätta beställningar, avslutar Tobé.

Moderaternas åtgärdsprogram mot utländska stöldligor i punktform:

• Betydligt fler utländska medborgare som avtjänar straff i svenska fängelser ska överföras till sitt hemland.
  • Stärk Tullens befogenheter att söka efter stöldgods.
  • Polisens utredningsarbete mot seriebrottslighet ska stärkas.
  • Utvisning på grund av brott ska användas oftare.
  • Skärpta straff för inbrott – minst ett års fängelse och slopad mängdrabatt.

Presentationen bifogas.

Läs mer här.

Filer
Presentation(pptx4.12 MB)
Tomas Tobé
Rättspolitisk talesperson
Det är uppenbart att Sverige behöver ett parti som prioriterar lag och ordning – mitt uppdrag är att visa att det är Moderaterna.
Mer om Tomas