3 feb 2015

König Jerlmyr: S försämrar för kvinnor på arbetsmarknaden

Socialdemokraterna saknar en trovärdig jobbpolitik och därför faller även deras jämställdhetssträvan. Det är genom en modern och uppdaterad arbetslinje som ger fler kvinnor möjlighet till arbete som vi skapar jämställdhet på riktigt, skriver Anna König Jerlmyr i Expressen.

I en debattartikel i gårdagens Expressen spenderar Veronica Palm mer tid åt att beskylla och etikettera sina politiska motståndare än att presentera en konkret politik för fler kvinnor i arbete.

För det enskilt viktigaste i jämställdhetsarbetet är att få fler kvinnor i jobb. Det är även viktigt att fler kvinnor får möjlighet att gå upp i arbetstid och jobba heltid. Innan jobbskatteavdraget lönade det sig sällan att gå från deltid till heltid.

Om Palm vill kämpa för kvinnors möjligheter på arbetsmarknaden bör hon stå upp för möjligheterna att som offentliganställd kunna pröva att starta eget inom omsorg och vård. Hon bör även bry sig om de hundratusentals kvinnor som i dag valt en annan arbetsgivare än den offentliga vård- och omsorgssektorn. Och hon måste se problemet med att en försämring av rut riskerar att leda till att fler kvinnor blir arbetslösa och tvingas in i den svarta sektorn.

Kraven som är förenade med jobb, familj och ta hand om hemmetskapar för många en ohållbar situation. Här behöver vi göra mer för att underlätta för familjer att få sitt livspussel att gå ihop. Socialdemokraterna bedriver en politik som hotar detta.

Läs hela artikeln

Anna König Jerlmyr
Finansborgarråd och gruppledare för kommunfullmäktigegruppen

Kommunstyrelsen, kommunstyrelsens ekonomiutskott, Stockholms Stadshus AB, Stockholm Business Region, Mässfastigheter i Stock-holm AB, StorSTHLM, direktionen för Handelshögskolan i Stockholm. <