Kanslichef till Moderaterna i Europaparlamentet

Vi söker en kanslichef som tillsammans med våra ledamöter vill leda det politiska och organisatoriska arbetet på moderaternas kansli i Europaparlamentet. Kansliet består av fyra ledamöter och ett femtontal medarbetare.

Om tjänsten

Som kanslichef är du övergripande ansvarig för kansliets organisation, planering, kontakter med riksdagskansliet samt för personal och rekrytering. Du ansvar särskilt för kontaktskapande och påverkansarbete gentemot EPP-gruppen och för att vårda och utveckla relationerna med andra nationella delegationer och nyckelpersoner inom parlamentet.

I rollen som kanslichef svarar du för samordning på kansliet inför den parlamentariska verksamheten och plenarsammanträden. I detta syfte förväntas du vara väl inläst på större politiska frågor, ta initativ och agera bollplank gentemot såväl ledamöter som medarbetare.

Din kompetens

Rollen ställer höga krav på gott ledarskap, samarbetsförmåga, prestigelöshet och flexibilitet. Du arbetar till stor del självständigt och behöver därför vara bekväm med att göra egna prioriteringar, växla mellan olika arbetsuppgifter och snabbt kunna sätta dig in i nya politiska frågor.

För att lyckas i rollen ser vi gärna att du har dokumenterad erfarenhet av ledarskap i någon roll, bred erfarenhet av att arbeta i en politisk styrd miljö samt goda kunskaper om Moderaternas politik och EU:s institutioner. Du trivs i en social och nätverksbyggande roll, är strukturerad och förtroendeingivande och har en god förmåga att se helheten och tänka framåt.

Om anställningen

Tjänsten är på heltid med placering i Bryssel och innebär en tillsvidareanställning. Vi tillämpar sex månaders provanställning och individuell lönesättning. Tjänsteresor förekommer, främst till Strasbourg. Tillträde sker enligt överenskommelse.

Mejla din ansökan i form av CV och ett personligt brev till Moderaterna i Europaparlamentets nuvarande kanslichef Jonathan Lundell, jonathan.lundell@europarl.europa.eu senast den 4 juli. Urval sker löpande. Uppge ”Ansökan kanslichef” i titelraden. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att höra av dig till Jonathan Lundell via adressen ovan.