29 nov 2017

Färdriktning för ett reformerat flyktingmottagande i EU

I dag, onsdagen den 29 november, bjöd Moderaterna in till ett seminarium för att diskutera och lyfta frågan om ett EU-gemensamt kvotflyktingsystem. Tobias Billström och Gunnar Strömmer inledde seminariet följt av en paneldiskussion med bland annat Johan Forssell, migrationspolitisk talesperson.

I dag befinner sig 65 miljoner människor i världen på flykt. Krig och konflikter rasar på många platser. Allt fler människor har de senaste åren tagit sig till Europa för att söka asyl. Farliga flyktvägar och praktiska hinder försvårar människors väg till Europa. Samtidigt som de som lyckas ta sig över gränsen inte alltid har rätt till skydd.

På många håll i Europa diskuteras nu en reformering av tillämpningen av asylrätten inom EU. Moderaterna har föreslagit en övergång till ett gemensamt kvotflyktingsystem där asylansökan som regel görs utanför EU:s gräns med säker resväg in i EU. Detta seminarium handlar om EU:s asylsystem och flyktingmottagande samt vägen framåt för ett reformerat flyktingmottagande i EU.

Medverkande:

Charles Clarke, f.d. inrikesminister Storbritannien
Madelaine Seidlitz, ansvarig för flykting- och migrationsfrågor, Amnesty Sverige
Joakim Ruist, migrationsforskare, Göteborgs universitet
Ignacio Vita, advokat och doktorand i internationell rätt vid Uppsala universitet
Gunnar Strömmer, partisekreterare Moderaterna
Tobias Billström, gruppledare Moderaterna och f.d. migrationsminister
Johan Forssell, migrationspolitisk talesperson Moderaterna

Tobias Billström
Gruppledare
Mer om Tobias
Johan Forssell
Migrationspolitisk talesperson
Jag vill vara en tydlig röst för ett starkt svenskt försvar som förmår att värna Sveriges territoriella säkerhet samt bidra till internationell fred och säkerhet.
Mer om Johan
Gunnar Strömmer