10 feb 2015

Enström: Viktigt att Sverige ställer krav på Palestina

I dag besöker Palestinas president Mahmoud Abbas Sverige. Till SVT säger Nya Moderaternas utrikespolitiska talesperson Karin Enström att det är bra att Sverige har en dialog med Palestina, men att Sverige bör ställa ökade krav.

- Det är viktigt att regeringen nu är tydliga mot president Abbas så att det inte bara blir en handskakningsceremoni, säger Karin Enström. Det handlar om att få rättsstaten att fungera, att få en fungerande demokrati och att våld och korruption bekämpas. Nu ökar regeringen också biståndet till Palestina och då måste det ställas större krav på att biståndspengarna går dit de ska och redovisas.

Karin Enström fortsätter:

– Nu har Sverige erkänt Palestina och agerar därefter i sin relation. Sverige ska kunna vara en kraft i fredsprocessen men för det krävs respekt och förståelse från båda parter. Risken med ett ensidigt erkännande är att det kan uppfattas som att man tagit parti. För oss är ett aktivt deltagande i EU:s gemensamma utrikespolitik den viktigaste plattformen för att verka för fred och försoning i Mellanöstern. Det bästa och mest effektiva sättet är att EU har ett gemensamt budskap och en konsekvent linje, med tydliga krav på båda parter, avslutar Karin Enström.

Se SVT:s intervju med Karin Enström

Läs mer om Nya Moderaternas utrikespolitik

Karin Enström
Gruppledare i Konstitutionsutskottet
Jag började med politik i gymnasiet för att jag ville ha större valfrihet i skolan, en fråga som är lika aktuell nu som då.
Mer om Karin