20 aug 2018

Därför gör Ulf Berg (M) rätt som stänger dörren till SD-samarbete

För någon vecka sedan gick M-basen i Staffanstorp Christian Sonesson ut och öppnade för samarbete med SD. Han konstaterade: ”Där finns likheter i deras politik som gör att jag inte vill stänga dörren.” Med V och MP var det otänkbart att samarbeta. Styre med S såg han inte heller som ett alternativ.

Ledarartikel i Dalarnas Tidningar 3 augusti:

På riksplanet velar allianspartierna och ger motstridiga besked. Men M och KD tycks beredda att ta makten med SD-stöd.

Här skiljer Dalarna ut sig. Sjukvårdsalliansens ledare i landstinget Ulf Berg (M) har gång på gång deklarerat att han inte kan tänka sig att söka stöd hos SD.

Berg har angett två skäl. Ett ideologiskt: att SD helt enkelt är ett främlingsfientligt parti. Och ett praktiskt: att företrädarna är så inkompetenta att det inte går att bygga ett seriöst styre om man vid varje läge är beroende av SD.

Berg sade: ”Jag ser hellre att vi tar fyra nya år i opposition, än att vi söker makt med SD:s hjälp. Det vore förödande för oss om vi på något sätt anpassade politiken efter dem”.

Det är goda motiveringar och skickar ett klart budskap till de väljare vars röst i många fall beror på ett eventuellt SD-samarbetes vara eller icke-vara.

Sannolikt gör den gångna mandatperioden i Dalarna det enklare att hålla emot. SD:s facit är nedslående. I Ludvika sitter en nazist invald i kommunfullmäktige på SD-mandat. I Borlänge fick en annan nazist inträde till politikens finrum, även då var det SD som öppnade dörren.

Efter nazistkapningarna lovade SD att ha stängda listor i alla kommuner, men har backat från detta. I Leksand och Rättvik är listorna öppna för kapning.

Rasistiska och främlingsfientliga uttalanden – samt uppslitande interna strider – har gjort att uteslutningarna ur SD duggat tätt. Partiprogram kan tvättas från rasism. Men rasistiska politiker har SD bevisligen alltjämt.

Att Berg har rätt även om inkompetensen är smärtsamt uppenbart. När ledarredaktionen i fjol granskade SD:s lokala engagemang i kommuner och landsting hade varje förslag så långt under mandatperioden kostat 147 000 kronor styck. I sex dalakommuner hade man då inte gjort något över huvud taget sedan valet.

De som förespråkar borgerligt SD-samarbete brukar framhålla Landskrona, där Liberalernas Torkild Strandberg fört sitt parti till stora framgångar och fått SD att minska. Detta efter att framgångsrikt ha förhandlat med partiet.

Nu kanske SD Landskrona är mer seriösa än SD Dalarna, men för att alls kunna samarbeta med ett högerradikalt parti måste de borgerliga också vara glasklara på vad de kan och inte kan kompromissa om. Strandberg tycks ändå hantera den balansgången.

Den dystra lärdomen av de hoppande beskeden i rikspolitiken verkar dock tvärtom vara att de borgerliga varken förstått vad i SD-politiken som är farligt på riktigt eller hur de ska hantera den faran.

I ett sådant läge är det enda rimliga att följa Ulf Bergs linje. Så bör ske i Dalarnas kommuner. I landstinget. Och i riksdagen.