6 feb 2015

Berg: Uppenbart att MP har kört över S i vargfrågan

Det är uppenbart att Miljöpartiet som vanligt främst tänker på sina väljare i storstaden som lever långt från den verklighet som människor i Värmland, Dalarna och Örebro län upplever. Varför S väljer att ansluta sig till den linjen är mycket svårt att förstå, skriver riksdagsledamot Ulf Berg i Svenska Dagbladet.

Så har ”samarbetsregeringen” S och MPäntligen kunnat enas i en fråga. Olyckligtvis för alla som bor på landsbygden i vargtäta områden handlar det om att riva upp rovdjurspolitiken och reglerna kring jakten på varg (Brännpunkt 4/2). Det är uppenbart att Miljöpartiet här har kört över Socialdemokraterna. Åsa Romson (MP) har tidigare kommit med ogrundade anklagelser om partiskhet mot svenska vargforskare. Nu går miljöminister Romson steget längre och underkänner Alliansens rovdjurspolitik; en politik som vilar på vargkommissionens uttalande, gedigen forskning och som har beslutats av en riksdagsmajoritet.

Timingen för regeringens utspel kunde därmed inte vara sämre. Bucht (S) och Romson (MP) ville inte ens låta de juridiska kvarnarna mala klart. Istället för att skapa den långsiktighet som man säger sig vilja åstadkomma tar man nu frågan tillbaka flera år i tiden och skapar nya konflikter.

När Bucht (S) och Romson (MP) skriver att de vill inrätta en permanent vargkommitté väljer de dessutom att centralisera en fråga som Alliansen har försökt att decentralisera. Det är uppenbart att Miljöpartiet som vanligt främst tänker på sina väljare i storstaden som lever långt från den verklighet som människor i Värmland, Dalarna och Örebro län upplever. Varför S väljer att ansluta sig till den linjen är mycket svårt att förstå.

Läs hela artikeln

Ulf Berg