12 mar 2019

Anna Pettersson Westerberg ny chef för Moderaternas riksdagskansli

Anna Pettersson Westerberg blir ny chef för Moderaternas riksdagskansli.

Anna Pettersson Westerberg har lång och bred erfarenhet från områden som ekonomisk politik, pensioner och socialförsäkringsfrågor från olika tjänster och uppdrag inom regeringskansliet, myndigheter och privata aktörer.

Anna Pettersson Westerberg kommer närmast från arbetet som chefsekonom på försäkringsföretagens branschorganisation Svensk försäkring. Hon har tidigare arbetat på Riksrevisionen och i olika befattningar inom Finansdepartementet och Socialdepartementet. Åren 2010-2014 var hon statssekreterare hos Ulf Kristersson, som då var socialförsäkringsminister. Hon har också varit sakkunnig i Pensionsgruppen samt varit vice styrelseordförande i Finansinspektionen.

– Vi är väldigt glada att Anna tackat ja till jobbet som chef för vårt riksdagskansli. Hon kommer nu att leda Moderaternas reformarbete med sikte på valet 2022. Det handlar om att utveckla ett politiskt program som tar tag i Sveriges stora problem och som tar vara på alla våra möjligheter, säger Moderaternas partisekreterare Gunnar Strömmer.

– Moderaterna är Sveriges viktigaste politiska reformkraft. Och jag ser verkligen fram emot att bryta ny mark tillsammans med alla kvalificerade medarbetare vid partiets riksdagskansli och i samspel med alla moderata styren i landets kommuner och regioner, säger Anna Pettersson Westerberg.