21 sep 2017

Alliansen: Stoppa orimliga utvisningar av arbetskraftsinvandrare

Alliansen vill stoppa de orimliga utvisningarna av arbetskraftsinvandrare. Därför har vi idag lagt fram förslag om skarpa lagförslag. Alliansen är överens om att återkallelse av arbetstillstånd måste ske med proportionalitet.

Regeringen har inte följt riksdagens tillkännagivanden och lagt fram tillfredsställande förslag i syfte att förhindra orimliga utvisningar av arbetskraftsinvandrare.

Många arbetande människor fortsätter att utvisas på grund av små misstag och Sverige förlorar gradvis sitt goda anseende som mottagarland för viktig kompetens. Det gäller inte minst i den viktiga IT-sektorn där bristen på programmerare är omfattande.

Sverige behöver företag som startar, växer och anställer. Det kräver ett konkurrens­kraftigt näringsklimat med god tillgång till kompetent arbetskraft. Det ger en starkare ekonomi, ett bättre fungerande näringsliv och fler jobb.

Varje år bidrar arbetskrafts­invandringen till Sverige med ungefär tio miljarder kronor i ökad produktion och drygt fyra miljarder kronor i skatteintäkter. Alliansen vill därför att förutsätt­ning­arna för arbets­krafts­invandring förbättras. Missbruk måste motverkas, men den tillämpning som finns i dag har lett till orimliga konsekvenser.

I den situation regeringen har satt sig, med en utdragen hantering på detta viktiga område, behöver riksdagen gå före.

Förslaget läggs fram av Alliansens migrationspolitiska talespersoner Johan Forssell (M), Johanna Jönsson (C), Fredrik Malm (L) och Aron Modig (KD).

Presskontakt:

Moderaterna
Anna Ståhlgren Nislander – 073-084 93 30

Centerpartiet
Terje Frennefalk – 076-136 20 99

Liberalerna
Gustav Georgson – 070-854 90 20

Kristdemokraterna
Sabina Jansson – 070-764 53 52

Johan Forssell
Migrationspolitisk talesperson
Jag vill också uppvärdera det svenska medborgarskapet genom att ställa tydliga krav på att tala svenska och ha grundläggande kunskaper om hur samhället fungerar.
Mer om Johan