15 jun 2017

Alliansen: regeringens skadliga skattehöjningar ska stoppas

Alliansens partier är beredda att agera gemensamt om regeringen inte drar tillbaka de skadliga skattehöjningarna på jobb, företagande och tillväxt. Det står klart efter ett gemensamt särskilt yttrande från Alliansen i riksdagens finansutskott i dag.

Regeringen har aviserat tre skattehöjningar inför kommande budgetproposition som Moderaterna och Alliansen finner särskilt skadliga för jobb och företagsklimatet: förändringar av brytpunkten för statlig inkomstskatt, höjd skatt på småföretag genom förändrade 3:12-regler och införandet av flygskatt. Om dessa skattehöjningar ingår i budgetpropositionen i höst är vi beredda att agera i riksdagen för att stoppa dessa, till exempel i form av en misstroendeförklaring.

- Vårt tålamod är slut. Jag tror regeringen kommer förstå att vi nu menar allvar. Det finns en gräns för vad man kan acceptera när det kommer till en minoritetsregering. Vi står upp för svenska jobb och företag, säger Ulf Kristersson, ekonomisk-politisk talesperson.

Läs mer här.

Ulf Kristersson
Partiledare
Jag är övertygad om att det finns rimliga och rationella politiska lösningar också på det som är riktigt svårt. Tillsammans kan vi se till att Sverige får en hoppfull framtid.
Mer om Ulf
Anna Kinberg Batra
Riksdagsledamot
Grunden för mitt engagemang är att skapa bättre möjligheter och förutsättningar för dig och andra människor att leva det liv du trivs bäst med.
Mer om Anna