Denna nyhet är mer än 3 år gammal

3 oktober, 2019

Moderaternas budget 2020 – Återupprätta samhällskontraktet

I dag presenterade Ulf Kristersson och Elisabeth Svantesson helheten i Moderaternas budget. Som en del i detta presenterades också kraftfulla förstärkningar av välfärden, genom drygt 14 miljarder kronor i generella statsbidrag.

– Vår budget utgår ifrån Sveriges bästa och fokuserar på det som är viktigt. Vi vill bekämpa gängkriminaliteten, bryta bidragsberoende och säkerställa att kommunerna klarar sina välfärdsåtaganden framöver. Det prioriterar Moderaterna – och därför satsar vi exempelvis på polisen i stället för på friår, sa Ulf Kristersson.

– Moderaterna är det enda partiet som har en riktig politik för att öka Sveriges tillväxt och stärka arbetslinjen. Det kommer vara helt avgörande för vår sammanhållning, inte minst när ekonomin vänder nedåt. Vi ser till att alla som arbetar och som har arbetat får mer pengar kvar i plånboken, sa Elisabeth Svantesson.

Moderaternas budgetmotion fokuserar på tre områden:

Återupprätta samhällskontraktet

• För att säkerställa en trygg välfärd i kommuner och regioner föreslår Moderaterna kraftfulla ökningar av de generella statsbidragen med drygt 14 miljarder kronor.
  • För att ta tillbaka makten från de kriminella gängen behövs mer resurser till polis och övriga rättsväsendet. För detta satsar Moderaterna mer än fyra gånger så mycket som regeringen.

Stärk sammanhållningen

• För att stärka sammanhållningen mellan stad och land vill Moderaterna sänka bensin- och dieselpriset med en krona per liter.
  • För att stärka sammanhållningen över generationer sänker Moderaterna skatten för alla Sveriges pensionärer – även de med lägre inkomster.

Arbetslinje och tillväxt

• För att stärka arbetslinjen behövs bidragstak och skärpta krav för försörjningsstöd. Alla som tjänar mer än 13 000 kronor per månad ska få en skattesänkning på 3 200 kronor per år.
  • För att öka tillväxten föreslår Moderaterna avskaffad värnskatt och förlängd expertskatt. Hälften kvar ska gälla för alla.
  • För en effektiv miljö- och klimatpolitik satsar Moderaterna på elektrifiering av Sverige och klimatbistånd.

Se pressträffen här.

Presentation från pressträffen:

Läs budgetmotionen i sin helhet: