Denna nyhet är mer än 3 år gammal

18 september, 2019

M: Regeringens och stödpartiernas budget tar inte tag i Sveriges problem

Regeringens budget fokuserar inte på att lösa Sveriges problem, utan verkar i stället gå ut på att bocka av olika partiers önskeförslag i 73-punktsprogrammet. Det var budskapet när Elisabeth Svantesson, ekonomisk-politisk talesperson, kommenterade budgetpropositionen för 2020 på en presskonferens i dag.

Sverige har allvarliga problem som måste lösas. Här finns kommuner som går på knäna. Gängkriminaliteten har kopplat ett fast grepp om vissa områden, och såväl skjutningar som sprängningar har blivit vardag. Arbetslösheten ökar samtidigt som vi står inför en lågkonjunktur.

Dessa problem borde budgeten utgått ifrån. Men i stället lägger regeringen fram en budget där det inte är behoven som styr, utan snarare fyra partiers egna önskelistor.

Det förlorar hela Sverige på. S-C-L-MP lägger exempelvis mer nya pengar på friår än på Polisen.

– Budgeten borde fokuserat på att återupprätta samhällskontraktet, att prioritera sammanhållning och att rusta oss för lågkonjunktur, sa Elisabeth Svantesson.

Dessutom saknar budgeten helt en ambition om att brett göra det lönsamt att arbeta. Hela fyra miljoner svenskar får inte mer pengar kvar i plånboken genom de skattesänkningar som föreslås.

Samma reformer som tidigare puttat ner Sverige till plats 22 av 28 i EU:s arbetslöshetsranking ska i stället byggas ut genom en ökad budget för extratjänster. De positiva effekter för tillväxten som följer av exempelvis avskaffad värnskatt kommer att utraderas av flera åtgärder som i praktiken handlar om att betala människor för att inte jobba.

– Regeringen och stödpartierna tar inte chansen att på riktigt genomföra reformer för att ekonomin ska växa – och det kommer stå Sverige dyrt i lågkonjunkturen, sa Elisabeth Svantesson.

Presentation från pressträffen bifogas.

Ta ställning och dela artikeln